Tuesday 24 May 2011

MENIRU : Kau Rasa Kau Dah Pandai Sangat !!!

 Kali nie Tokey Kopi nak bercerita mengenai amalan MENIRU dikalangan pelajar ada di sekolah mahu pown peringkat yang lbih tinggi..seperti di universiti ..Tokey pown nak wat pegakuan yang tokey turut terlibat dalam aktiviti yang tidak bermoral ini..Almaklumlah pelajar nak berjaye dengan cara mudah..takotkan kegagalan tpi tidak mahu berusaha so jalan yang paling mudah adalah meniru x kire r assigment,, tugasan,,ujian mahu pown pepriksaan yang besar.. hasilnye pown x r membanggakan dan jgak kurang kepuasan kalopown berjaye..Kesal sungguh rasenye kerana telah meniru.. So untuk menebus kesalahan nie tokey pown nak share r keburukan meniru utk menyelamatkan orang2x yang blom meniru ini... So tokey pown search r kat google mengenai keburukan meniru dan inilah hasilnye..

Meniru dalam peperiksaan itu sendiri adalah HARAM hukumya didalam agama Islam kerana ianya termasuk di dalam golongan MENIPU dan MEMPERDAYA. Bukan itu sahaja meniru juga tergolong didalam perbuatan KHIANAT. Baginda Rasulullah s.a.w ada menyebut " Barangsiapa yang menipu, maka dia bukanlah dari golongan kami".. Mungkin kowg cakap kowg x meniru dalam semua subjek atau reason yang lain..tetapi meniru tetap haram hukumnye....yang haram tetap haram, yang berdosa tetap berdosa..


 Teknik paling basic


Teknik amatur meniru



Kedua-dua gambar di atas adalah ihsan tukang tiru yang pro

Tiru yang nie insyallah dapat pahala


Apa pula hukumnye gaji yang kowang dapat biler bekerja hasil daripada sijil @ kelayakan yang kowg dapat hasil daripada meniru..Menurut apa yang tokey baca..hukum gaji tersebut halal ini adalah kerana gaji kowg dibayar berdasarkan kerja yang kowg buat dan bkan kelayakan yang kowg ada.. Kalo gaji di bayar mengikut kelayakan kowg ,,goyang kaki r jawbnye..
Halal gaji kowg ye,,


Apa pown kita tetap telah melakukan satu dosa yang besar..so segeralah bertaubat..Sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha mengasihani dan pintu taubatnye sentiasa terbuka..Sesunnguhnya Islam itu agama yang mudah..

2 comments:

Post a Comment